LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ZAMAN YÖNETİMİ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ : ZAMANI YÖNET BAŞARIYI YAKALA!
Bu çalışmanın amacı bir yandan lise öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, not ortalaması, gelir durumu, anne-baba eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek diğer yandan öğrencilerin ders çalışmadıkları zamanlarını değerlendirme alışkanlıklarının neler olduğu, okul derslerine ek olarak ders takviyesi alıp almadıkları, ne kadar süre ders takviyesi aldıkları, ulaşımda harcadıkları süre, bilgisayar oyunu oynayıp oynamadıkları, bilgisayar oyunu oynayanların günde ortalama ne kadar süre oyun oynadıkları ortaya koyarak problemin çözümüne katkıda bulunmaktır.
Bu araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Ankara ili Etimesgut ilçesine bağlı olan 2 Anadolu Lisesi, 1 Ticaret Meslek Lisesi, 1 İmam Hatip Lisesi, 1 Endüstri Meslek Lisesinde öğrenim gören rastgele örneklem metoduyla belirlenmiş 455 öğrenciden oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) ve Demografik Özellikler Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin zaman yönetimi envanterine ve demografik özellikler ölçeğine verdikleri yanıtlar analiz edilmek üzere SPSS -21,0 programına aktarılmış, zaman yönetimi anketinde ortaya çıkan üç alt faktör puanlarının değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi için tek yönlü varyans analizi MANOVA yapılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda lise öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, not ortalaması, gelir durumu, anne-baba eğitim durumu değişkenleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Ayrıca öğrencilerin çoğunluğunun ders çalışmadıkları zamanlarını internette (sosyal medya, oyun vb.) geçirdiği, , bilgisayar oyunları oynadıkları, okul dersleri dışında ders takviyesi aldıkları ve %32’sinin günde 30-60 dk. %19’unun 1-2 saat ulaşımda vakit harcadıkları tespit edilmiştir. Zaman yönetimi tam da ergenlik çağında kimlik edinme aşamasında edinilmesi gereken bir beceridir. Bu yüzden bu konuda yapılacak bilimsel araştırmalar aracılığıyla zaman yönetimi becerisini tehdit eden unsurları daha iyi anlamamıza ve alan uzmanları tarafında olası önlemlerin alınmasına katkı sağlayabilir.
47. TÜBİTAK LİSELERARASI PROJE YARIŞMASI ANKARA BÖLGE SERGİSİNE DAVET EDİLDİ