MANUEL VATANDAŞLIKTAN DİJİTAL VATANDAŞLIĞA
ÖZET
Toplumu derinden etkileyen dijital dönüşüm bireylerin de değişmesine onların birer dijital kimlik kazanmalarına, birer ’dijital vatandaş’ olarak anılmasına neden olmuştur. Yapılan literatür taramasında lise öğrencilerinin dijital vatandaşlık düzeylerini inceleyen araştırmaya rastlanmamıştır.Bu araştırma bir yandan lise öğrencilerin dijital vatandaşlık düzeyleri üzerinde çeşitli değişkenlerin etkisini araştırmak, diğer yandan öğrencilerin sosyal medya kullanım durumlarını inceleyerek problemin çözümüne katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Araştırmanın örneklemini Ankara ili Etimesgut ilçesinde 3 farklı tür lisede okuyan seçkisiz örneklem yöntemiyle belirlenen 290 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve Öztürk (2015) tarafından geliştirilen “Dijital Vatandaşlık Düzeyleri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ANOVA, t testi, yüzde frekans analizleri kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre lise öğrencilerinin dijital vatandaşlık düzeyleri ile cinsiyet,okul türü, sınıf düzeyi, başarı ortalaması, anne-baba eğitim, , bilgisayara sahip olma ,internet kafeye gitme durumu, ortaokulda Vatandaşlık ve Demokrasi, lisede Demokrasi ve İnsan Hakları derslerini alma durumu, sosyal medya üyeliği durumları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca lise öğrencilerinin çoğunluğu (%86,2) sosyal medya üyesi olduğu, sosyal medya üyesi olanların en fazla instagram (% 72,1) en düşük ise twitter (%19,3) üyeliği olduğunu ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %39 u vakit geçirmek, % 35,5 i arkadaşlarıyla görüşmek % 12,4 ü oyun oynamak için sosyal medyayı kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğrenciler interneti en fazla %42,2 sosyal medya,%22,4 oyun oynamak, % 16,9 u ise ödev yapmak amacıyla kullandıkları, % 67,9 u akıllı telefonla, % 12 si dizüstü bilgisayarla internete bağlandıkları ifade etmişlerdir. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
ÇEKMEKÖY BELEDİYESİ ULUSLARARASI PROJE YARIŞMASI FİNAL SERGİSİNE DAVET EDİLDİ.