CEZAEVİNDE BÜYÜYEN ÇOCUKLARLA AİLESİYLE BİRLİKTE YAŞAYAN ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Bu araştırmanın amacı cezaevinde tutuklu anneleriyle birlikte yaşayan çocukların bilişsel, duygusal- sosyal, motor ve dil ve öz bakım becerilerinin gelişimleri ile, ailesiyle birlikte yaşayan çocukların gelişimleri arasındaki farkların ve bu farkların sebeplerini ortaya koyarak problemin çözümüne katkıda bulunmaktır.
Araştırmanın evreni Sincan Cezaevi Kampüsü sınırları içinde yer alan Sincan Adalet Anaokulu’nda öğrenim gören 36-48 aylık okul öncesi eğitimi alan 9’ u cezaevinde anneleriyle birlikte yaşayan, 9’ u cezaevi lojmanlarında ikamet eden ve aileleriyle birlikte yaşayan toplam 18 öğrenciden oluşmaktadır. Okul öncesi çocukların dil gelişimi ve sosyal-duygusal gelişim düzeylerinin değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek için Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi, motor gelişim bilişsel gelişim ve öz bakım becerileri gelişimini test etmek için MANOVA testi kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda 36-48 aylık okul öncesi çocukların motor, özbakım becerileri gelişimi ile yaşadıkları yer değişkeni arasında anlamlı fark bulunurken , bilişsel gelişim özellikleri arasında fark bulunamamıştır. Cezaevinde anneleriyle birlikte yaşayan çocukların dil ve sosyal duygusal gelişim özellikleri ile cezaevinde doğup doğmama, cezaevinde yaşama süresi değişkenleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır.
36-48 aylık okul öncesi çocukların gelişim özellikleri ile cinsiyet, kardeş sayısı ve ekonomik durum değişkenleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır.
Kadının cezaevine girmesi sadece yanındaki çocuklarını değil dışarıda bıraktığı çocukların da gelişimi açısından bir tehdittir. Cezaevinde büyüyen çocukların gelişimiyle ilgili yapılacak araştırmalar aracılığı ile ortaya çıkarılması çocukların gelişimini tehdit eden unsurları daha iyi anlamamıza ve alan uzmanları tarafından olası önlemlerin alınması gerekmektedir. Ayrıca araştırmamız kadınların tutuklanması meselesinin yeniden tartışılması, cezaevi koşullarının özellikle çocuklar açısından iyileştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Sağlıklı bir toplum olabilmesi için konuyla ilgili daha geniş bir örneklemle bilimsel araştırmalara ve uygulanabilir çözüm önerilerine ve projelere ihtiyaç vardır.
TÜBİTAK LİSELERARASI PROJE YARIŞMASI ANKARA BÖLGE 2. LİĞİ ÖDÜLÜ