LİSE ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİ
ÖZET :
Ülkemizde ekonomik ve toplumsal yapının değişmesiyle birlikte kentleşme sürecine bağlı olarak geleneksel aile yapısından çekirdek aile yapısına geçilmiş ve ortalama insan ömrü de uzamış ve yaşlı nüfus da gittikçe artmaktadır. Bu araştırma bir yandan lise öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek , diğer yandan yaşlılık kavramının neyi çağrıştırdığını belirleyerek problemin çözümüne katkıda bulunmak amacıyla yapılmıştır.
Bu araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Ankara ili Etimesgut ilçesine bağlı olan 4 farklı türden lisede öğrenim gören rastgele örneklem metoduyla belirlenmiş 402 öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmada “Demografik Bilgi Formu” ve Vefikuluçay (2009) tarafından geliştirilen Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, t testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Öğrencilerin yaşlılığı bilgelik, güçsüzlük, yalnızlık olarak algıladıkları, yaşlı ayrımcılığına ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları (puan ortalaması 81,0±9,5 ) saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarının okul türü, aile gelir durumu, yaşlılarla birlikte yaşama durumu değişkenlerine göre anlamlı fark olduğu, cinsiyet, sınıf düzeyi, hangi yaşlıyla birlikte yaşadığı, bebeklik ve çocukluk döneminde bakımından sorumlu kişi veya kurumlar, huzurevi ziyaretinde bulunup bulunmama durumu değişkenlerine göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak bu araştırma özellikle ergenlerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve ülkemizde ileride sorun yaratabilecek konuya ışık tutması ve problemin çözümüne katkıda bulunması açısından önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Yaşlı, Ayrımcılık, Tutum, Öğrenci